وفاداری با باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان (Customer Club)

اگر به دنبال ایجاد یک پایه‌ی ارتباطی دائمی بین فروشگاه یا شرکت‌تان با مشتریان فعلی خود هستید نباید از اهمیت باشگاه مشتریان غافل بشوید‌. قطعاً می‌دانید که حفظ مشتری یک رکن اصلی در بازاریابی به حساب می‌آید و رفتن به سمت استراتژی‌هایی که مشتری فعلی را در دایره‌ی مشتریان همیشگی قرار بدهد برای هر کسب‌وکاری ضروری است. این روش با ایجاد زمینه‌ی مناسب برای شناخت بهتر و در نتیجه افزایش درک متقابل، شما را به هدف‌تان یعنی حفظ مشتری فعلی و وفادار کردن او می‌رساند. در این راستا هم در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با باشگاه مشتریان آشنا کنیم و به معرفی باشگاه مشریان دشت بپردازیم.

باشگاه مشتریان چیست؟

Customer Club به زبان ساده ابزار و نرم افزاری است که مشتریان فعلی شما را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند، به‌طوری که آن‌ها مجدد برای خرید به سراغ فروشگاه یا شرکت شما بیایند. به طور مثال احتمالاً دیده‌ باشید که وقتی از فروشگاه یا شرکتی خرید می‌کنید برای‌تان پیامی مبنی بر تخفیف ده درصدی در خرید‌های بعدی ارسال می‌شود. در واقع این روند که با گسترش فروشگاه‌های اینترنتی و خریدهای آنلاین بسیار رواج پیدا کرد است با دادن پاداش و امتیاز خرید پیش می‌رود.

با استفاده از این ایده شما به شکل جذابی در ذهن مخاطب ورود می‌کنید و او را تشویق به خریدهای بعدی به عنوان یک مشتری وفادار می‌نمایید. خب مشخص است همان‌طور که اشاره کردیم، برای رسیدن به این هدف نیاز دارید ترفندهایی را اجرا کنید، مثل ارائه‌ی کد تخفیف، بن خرید، تبریک مناسبت‌های تقویمی، تقدیر از مشتریان فعال و مواردی از این دست.

یادتان باشد نرم‌افزارهای مخصوص این نوع از بازاریابی از زمانی مورد استقبال قرار گرفت که صاحبان کسب‌وکارها متوجه شدند که نگه‌داشتن مشتری فعلی و تبدیل او به مشتری همیشگی و وفادار یک موقعیت طلایی است که هزینه و زمان کمتری را نسبت به جذب مشتری جدید از فروشندگان می‌گیرد.

KPI در باشگاه مشتریان

دو قانون کلیدی برای باشگاه مشتریان

هر استراتژی و روشی دارای قوانین خاصی است‌ در این باشگاه هم دو قانون اصلی وجود دارد.

۱. هر چه تماس و ارتباط شما بیشتر باشد و حس ارزش‌گذاری را در مخاطب بالا ببرید، همان‌قدر موفق‌تر خواهید بود‌. در واقع نوع برقراری ارتباط است که باعث می‌شود طبق تجربه‌ی به دست آمده بگوییم که اعضای باشگاه بیشتر از سایر مشتریان خرید می‌کنند و وفاداری آنها به محصول یا ارائه‌دهندگان بالاتر از حد متوسط ​است.

۲. قانون دوم مربوط به آن دسته از مشتریان وفاداری است که از کالاها و خدمات شما بیشتر استفاده می‌کنند. در این روند شما موظف هستید نسبت به دیگران امتیاز اقتصادی بیشتری به این گروه از مشتریان اختصاص بدهید.

اهمیت ساخت باشگاه مشتریان

شک نکنید که استفاده از نرم‌افزار و اکوسیستمی مثل باشگاه مشتریان می‌تواند شما را به فروش بالا برساند و بسیار سودآور باشد. می‌پرسید چرا؟ برای این‌که در حقیقت این روزها در بازار رقابت و با ورود انواع کسب‌وکارها به دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یک سری تکنیک‌ها از جمله ارائه کارت‌های هدیه، تعیین جایزه با توجه به میزان خرید، حذف هزینه‌های پست و … بسیار رایج و تکراری شده است‌، از این جهت شاید بازدهی لازم را نداشته باشد، حتی وجود کیفیت هم نمی‌تواند به تنهایی تضمین کننده‌ی جذب مشتری جدید و فروش باشد؛ چراکه رقبا بی‌کار نمی‌نشینند و امکان دارد مشتری شما را به طرف محصولات و خدمات خودشان جذب کنند‌.

دقیقاً در این نقطه شما نیاز دارید دست به دامن ایجاد بستری بشوید تا مشتریان فعلی خود را در میدان فروش‌تان نگه‌دارید و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و خیال‌تان از بابت فروش همیشگی راحت باشد؛ از طرفی توجه داشته باشید در بسیاری از مواقع مشتری وفادار مثل یک تبلیغات غیرمستقیم عمل کند و زمینه‌ی لازم را برای جذب مشتری جدید ایجاد کند؛ پس در این شرایط تکنیک‌‌هایی که گفتیم راهگشا نیستند و راه برخورداری از مشتری وفادار، استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی در برنامه‌های وفاداری و مهم‌تر از همه باشگاه مشتریان است. در واقع با توسعه‌ی یک شبکه اجتماعی اختصاصی برای ارائه امکانات کافی و جذاب برای مشتریان می‌توانید فروش خود را بالا ببرید.

مهم‌ترین اهداف ایجاد باشگاه مشتریان برای کسب و کارها چیست؟

هدف اصلی از ساخت باشگاه مشتریان ایجاد ارتباط متقابل فروشندگان با مشتریان و در نهایت رسیدن به فروش و درامد بالا است، اما به طور کلی مهم‌ترین اهدافی که هر کسب‌وکار و شرکتی با ساخت باشگاه می‌تواند به آن‌ها برسد موارد زیر است:

۱. ایجاد بهترین شرایط برای بازگشت مشتری : آمار نشان می‌دهد برای جذب مشتری جدید شما مجبور به پرداخت هزینه‌ای ۶ برابر  بیشتر از هزینه‌های فروش خدمات و محصولات به مشتری هستید. از طرفی مشتری فعلی با توجه به تجربه‌ی خرید اول و داشتن رضایت ۶۰ درصد بیشتر از مشتری جدید خرید می‌کند‌؛ پس با یک دو، دو تا چهارتای ساده می‌توانید متوجه بشوید که با ایجاد باشگاه مشتریان قادر هستید شرایط را به شکل منظم و سازماندهی شده‌ای در بیاورید و به دنبال آن آمار بهتری هم داشته باشید. شرایطی که به لحاظ صرف زمان و هزینه‌ی کمتر می‌تواند نتیجه‌ی مطلوبی داشته باشد.

۲. رضایت هر چه بیشتر مشتریان :  اصل ماجرا برای برگشت دوباره و دوباره‌ی مشتری در گرو رضایتش است‌. بدون حس رضایت کسی حس برگشت هم نخواهد داشت؛ بنابراین وقتی شما ابزاری این‌چنینی دارید، می‌توانید یک سری اطلاعات از انواع مخاطبان خود کسب کنید و شناخت‌تان را از بازار هدف بالا ببرید و طبق آن برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی از رنج سنی،  منطقه سکونت، تحصیلات و … خریداران مطلع بشوید با آنالیز اطلاعات به طور مثال متوجه می‌شوید که یک محصول در چه زمانی برای چه منطقی پر فروش بوده است، در حقیقت با استقبال کم یا زیاد از یک محصول و آنالیز نقاط قوت و ضعف آن این امکان را دارید تا به آسانی سطح رضایت مشتری را نسبت به محصول افزایش بدهید.

۳. کاهش هزینه‌‌های تبلیغاتی : با داشتن باشگاه مشتریان شما با یک تیر دو نشان می‌زنید، یعنی با برقراری ارتباط به طور مستقیم و غیر مستقیم با دادن تخفیف‌ها، امتیازها و در حالت پیشرفته برگزاری نظرسنجی و جشنواره‌ها بدون پرداخت هزینه‌ی جداگانه به تبلیغات محصولات و خدمات خود می‌پردازید.

۴. آشنایی با مشتریان فعال : در این روند به راحتی می‌توانید مشتریان فعال و وفادار خود را بیابید. این افراد برای فروش مستمر شما بسیار مهم به شمار می‌روند‌؛ پس استراتژی این است که برای آن‌ها شرایط بهتری را در خریدهای بعدی ایجاد نمایید یا با طرح تجلیل از مشتریان فعال و نمونه به سمت ارزش‌گذاری بیشتر بروید.

۵. برندسازی : بدون شک در بحث بازاریابی وقتی با مخاطبان فعلی تعامل دارید و از طریق اطلاع‌رسانی‌های مختلف و درست با آن‌ها ارتباط می‌گیرید به خودی خود به سر زبان افتادن برند و در واقع برندسازی خود کمک می‌کنید.

نرم‌افزار باشگاه مشتریان دشت، بهترین استراتژی برای وفادار کردن مشتریان

احتمالاً تا این‌جا با اهمیت و کاربرد باشگاه مشتریان آشنا شده‌اید حالا نوبت آن است که برای تجارت و کسب‌وکار خود نرم‌افزار مناسبی را در نظر بگیرید. در این زمینه باید بگوییم که فعالیت اصلی شرکت رایان پی در ارائه‌ی سیستم پرداخت آنلاین است‌ و سیستم باشگاه مشتریان دشت یکی از خدمات مهم این شرکت محسوب می‌شود‌‌.

دشت به شکل دو پلتفرم نرم‌افزار و اپلیکیشن به مشتریان ارائه می‌شود. در حقیقت شما با یک رویکرد حرفه‌ای در حوزه پرداخت روبه‌رو هستید. که بر اساس امکانات و ویژگی‌هایی که در اختیار دارید مثل پشتیبانی می‌توانید به راحتی روی افزایش تعداد و مبالغ خرید مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید تمرکز کنید.

امکانات و مزایای سیستم وفاداری دشت

  • امکان چند کیف پولی این امکان در اکوسیستم دشت به چهار شکل یعنی کیف پول فروشگاهی، کیف پول دشت، کیف پول نقدی و کیف پول رایان‌پی وجود دارد.
  • دارای پنل مشتری حرفه‌ای که شامل امکانات زیر است:
  • انتخاب کانال پرداخت از بین پرداخت با دستگاه پوز، درگاه، کیف پول یل اسکن qr  و کد
  • لیست تراکنش‌ها
  • افزایش اعتبار
  • جستجو
  • پنل فروشنده که علاوه بر امکاناتی مثل تخفیف و تسهیم و تسهیم آنی، فروشندگان می‌توانند خدمات و کالاهای خود را به شکل فروشگاهی و با درج جزئیات به نمایش بگذارند.
  • سطح بندی پیشرفته مشتریان
  • امکان تعریف شعب برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • پشتیبانی از انواع واحدهای پولی و همچنین تبدیل واحدهای پولی به یکدیگر
  • ارائه امکان دعوت از دوستان و بازاریابی و تعریف ان‌ها به شکل چند سطحی
  • امکان ارسال نوتیفیکیشن و پیامک

کلام آخر:  باشگاه مشتریان نرم‌افزای است که صاحبان شرکت‌ها و کسب‌کارهای فعال می‌توانند با استفاده از امکانات و ویژگی‌های آن مشتریان فعلی خود را در آن گرد هم بیاورند و در ادامه آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. همان‌طور که در این مقاله بیان کردیم  با کمک این روش فروشندگان به راحتی با ارائه‌ی راهکارهای مهمی مثل دادن پاداش و امتیاز مشتریان را ترغیب به خرید بعدی می‌نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *