راه اندازی باشگاه مشتریان

4 گام برای راه اندازی باشگاه مشتریان

تا همین چند وقت پیش راه اندازی باشگاه مشتریان روشی برای به نمایش گذاشتن برند و نام فروشگاه برای صاحبان کسب‌وکارها محسوب می‌شد، از طرفی این افراد تمرکز خود را فقط روی رفتارشناسی و جمع‌آوری اطلاعات مخاطبین گذاشته بودند، اما درست از یک نقطه به بعد، یعنی با گسترش تجارت‌های الکترونیکی و فعالیت‌های کاری در شبکه‌های اجتماعی اهمیت کاربردها و ویژگی‌های این روش بیشتر به چشم آمد، طوری که در حال حاضر ساخت باشگاه مشتریان یکی از راه‌های اصلی در بازاریابی و افزایش فروش شناخته می‌شود.

با این حساب اگر شما هم تجارت فعال و مستمری دارید می‌توانید با پیاده‌سازی این استراتژی به جذب مشتری جدید و تبدیل او به مشتری وفادار بپردازید، اما این‌که راه اندازی باشگاه مشتریان چطور و در چند مرحله انجام می‌شود، سوالی است که در ادامه به طور کامل به پاسخ آن می‌پردازیم.

نکات مهم قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان

احتمالاً می‌دانید که باشگاه مشتریان سیستمی است که از طریق آن می‌توانید با اعتباربخشی و دادن پاداش و امتیاز به جذب مشتری و حفظ او بپردازید و در ادامه فروش بالا و کسب درامد خود را تضمین کنید. اما قبل از این‌که به سراغ آن بروید لازم است موارد زیر را انجام بدهید.

اهداف باشگاه مشتریان خود را مشخص کنید:

در ابتدا و قبل از هر اقدامی برنامه و اهداف خود را مشخص کنید. خب مسلماً اولین هدف بر پایه‌ی جذب مشتری و افزایش درامد است، اما چگونه باید این کار را پیش ببرید؟ شما نیاز دارید روی کیفیت محصولات و خدمات خود، نوع عرضه، بازار رقبا، باشگاه‌های مشتریان رقبا توجه کنید. حواس‌تان باشد نگه داشتن مشتری و افزایش نرخ بازگشت رمز موفقیت شماست، از طرفی ایجاد پایگاه داده قوی برای مشتری و ارتباط متقابل و فرصت‌های ارتباطی مناسب بین شما با مشتریان باید در برنامه‌ی اهداف شما قرار بگیرد.

 بازار هدف را شناسایی کنید

بی‌مقدمه می‌گوییم که اهداف شما می‌تواند بازار هدف را تعیین کند. امکان دارد گروه‌های مختلفی از مخاطبین را هدف قرار داده باشید. اگر به دنبال دریافت اطلاعات و رفتارشناسی از مشتریان باشید در ابتدا باید تعریف جامع‌ای از گروه‌های هدف را داشته باشید. به طور مثال باید توجه کنید که محصولات و خدمات شما نیاز کدام گروه‌ها را در چه مناطق و مکان‌هایی بر طرف می‌کند، در چه زمان‌هایی نیاز به خرید، بیشتر یا کمتر می‌شود.

از طرفی نوع برقراری ارتباط با مخاطبان مهم است‌ مثلاً مشتری فعال شما مسلماً باید مورد تجلیل قرار بگیرد؛ البته این را هم در نظر بگیرید که اگر در اهداف شما برای جذب مشتری ایده‌های بکری وجود داشته باشد می‌تواند گروه‌های مختلفی را در حوزه‌ی کاری‌ شما به سمت‌تان بکشد.

 نرم‌افزار مناسبی را تهیه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از ایجاد باشگاه این است که سراغ چه سیستمی می‌روید‌. باشگاه مشتریان باید دارای امکانات و ویژگی‌هایی باشد که بتواند با توجه به نیاز و کسب‌وکار شما نیازتان را بر طرف کند. در این راستا لازم به ذکر است باشگاه مشتریان دشت که از خدمات شرکت رایان پی در زمینه‌ی خدمات پرداخت آنلاین است می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. دشت به دو شکل اپلیکیشن و نرم‌افزار ارائه می‌شود.

راه اندازی باشگاه مشتریان و چالش حل مسئله

آموزش راه‌ اندازی باشگاه مشتریان

بعد از مشخص کردن اهداف و نکاتی که در بخش قبل بیان کردیم حالا می‌توانید بعد از تهیه‌ی نرم‌افزار مد نظر خود شروع به راه اندازی باشگاه مشتریان خود کنید‌.

گام اول: مشخص کردن مرحله‌ ثبت نام مشتریان

ثبت‌نام مشتریان به عنوان اولین گام برای راه اندازی باشگاه مشتریان شناخته می‌شود. خب این مرحله، کار پیچیده‌ای نیست. در واقع شما می‌خواهید بانک اطلاعاتی خود را از مشتریان داشته باشید؛ بنابراین در مرحله‌ی ثبت‌ نام می‌توانید یک سری سوال‌ها را مطرح کنید و در اختیار مشتری قرار بدهید. ممکن است نیاز به اطلاعات تماس یا نام شهر سکونت داشته باشید، بخواهید مشتری روش پرداخت خود را مشخص کند، علاقه‌اش را به جنس محصولات مد نظر یا استایل مورد علاقه‌اش را درج نماید و مواردی از این دست.

در واقع مرحله‌ی ثبت‌نام می‌تواند به شناخت فروشندگان از مشتریان کمک کند، اما نکته‌ی مهم این است که سوالات باید در حیطه‌ی کسب‌وکارتان باشد، از طرفی نباید سوالاتی را طرح کنید که باعث معذب شدن یا خسته شدن مشتری بشود. توجه داشته باشید که در مرحله‌ی ثبت نام هم می‌توانید اهداف و برنامه‌های خود را برای مشتری مشخص کنید‌. برای اطلاع بیشتر  در زیر به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

  1. دادن کارت مخصوص مشتری به عنوان کارت وفاداری
  2. در اختیار قرار دادن کارت‌های قابل اسکن که روی ان‌ها بارکد وجود دارد. در واقع شما امتیازی را مشخص می‌کنید که مشتری می‌تواند با اسکن کارت خرید کند و بعد از خرید امتیازش را بگیرد.
  3. ارائه‌ی اپلیکیشن وفاداری برای نصب در گوشی همراه
  4. اختصاص یک کد به هر مشتری

گام دوم: سناریو پاداش‌های باشگاه مشتریان را بسازید

بخش جذاب باشگاه مشتریان پاداش‌ها و امتیازها است. در این مرحله باید مشخص کنید که با خرید بیشتر چه چیزی در انتظار خریدار است. سعی کنید میزان وفاداری را نسبت به امتیازهایی که می‌‌دهید بالا ببرید. توجه داشته باشید بدون تعریف و چیدن سناریو برای پاداش‌ها مشتری را نمی‌توانید ترغیب به بازگشت کنید. در این راستا برای اطلاعات بیشتر باید بدانید که وقتی تصمیم به ساخت و راه اندازی باشگاه مشتریان می‌گیرید و نرم افزار مد نظرتان را تهیه می‌کنید، فرصت چندانی برای آزمون و خطا ندارید، یعنی باید طوری باشگاه خود را طراحی کنید که مجبور نباشید بعداً تغییرات اساسی انجام بدهید. چرا؟

برای‌ این‌که هر بار بخواهید در یک سناریو مثلاً در اجرای امتیاز دادن و تخفیف‌ها تغییر کلی بدهید، ممکن است که یک سری از مشتریان حدف شوند. خب حالا چاره چیست؟ برای این مورد بهتر است از نظر کارشناسان حوزه‌ی وفادارسازی مشتری کمک بگیرید، از مشاوره‌ی فروشندگان این نوع نرم‌افزارها پرس‌وجو کنید تا به دنبال آن از تحلیل به‌جا و ارزیابی‌های چند وجهی این افراد در ارتباط با نرم‌افزار و مشتریان بهره ببرید؛ البته در زیر به تعریف بعضی از پاداش‌ها می‌پردازیم که می‌توانید مد نظر بگیرید.

  1. ارائه‌ی یک کالا یا خدمات رایگان
  2. اهدای محصول یا خدماتی  تخفیف خورده
  3. اهدای یک سری امتیازها مثل بلیط استخر، بلیط سینما و … که می‌تواند دارای تخفیف باشد یا به شکل رایگان ارائه بشود. این موارد همگی بستگی به میزان وفاداری مشتری و نوع امتیاز بندی دارد.

گام سوم: توجه به نحوه‌ امتیاز دادن به مشتریان

این مورد برمی‌گردد به مقدار بودجه و هزینه‌ی شما و این‌که بتوانید در بازار رقابت مشتریان را راضی نگه دارید. نحوه‌ی امتیازدهی می‌تواند با نصب اپلیکیشن یا تشویق به خریدهای دوم و سوم شروع شود، مثلاً با خرید دوم ده درصد تخفیف بدهید یا امتیازدهی را به ازای هر خرید یا میزان مبلغ با ۵ امتیاز شروع کنید و پاداش‌ها را مشخص کنید؛ البته دقت کنید امتیازدهی را خیلی دور از دسترس قرار ندهید یعنی موکول به خرید پنجم یا ششم نکنید. می‌توانید سطح‌بندی کنید و برای مشتریان به ترتیب سطح و میزان خرید پاداش در نظر بگیرید.  فراموش نکنید مشتری با آگاهی از امتیازها و پاداش‌ها با علاقه‌ی بیشتری به سمت خرید می‌اید.

گام چهارم: ارتباط متقابل را شروع کنید 

بعد از این سه مرحله حالا نوبت این است که به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها توجه کنید. در باشگاه مشتریان ارتباط یک طرفه باید حذف شود. در واقع باید حس عاطفی و ارزش‌گذاری را در مخاطب ایجاد کنید، یعنی وقتی مشتری به سمت محصولات و کالاهای شما می‌آید در برابر افزایش وفاداری او، یک سری جوایز و پاداش‌های مناسب در نظر بگیرید. در حقیقت راه‌ ایجاد حس رضایت مشتری به نوع برخورد شما بستگی دارد. هر چه بیشتر توجه کنید رضایت هم بالاتر خواهد رفت‌.

هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان

معمولاً دریافت و نصب نرم‌افزار و اپلیکیشن باشگاه مشتریان در مراحل اولیه رایگان است. در ادامه ممکن است هزینه‌هایی بر اساس خدماتی که دریافت می‌کنید در نظر گرفته شود. شما از هر شرکت معتبری که این خدمات را دریافت کنید، این امکان را دارید که مشاوره بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

کلام آخر:  با راه اندازی باشگاه مشتریان می‌توانید مشتریان خود را به سمت وفاداری ببرید و به این ترتیب فروش و درامد بیشتر را تجربه کنید. ساخت باشگاه در دنیای بازاریابی امروزی یکی از تکنیک‌هایی است ‌که می‌تواند شما را در عرصه‌ی رقابت یک سر و گردن بالاتر نگه دارد و باعث افزایش فروش محصولات و خدمات‌تان بشود. در این روش شما با اهدای پاداش و امتیازدهی می‌توانید مشتریان را ترغیب به بازگشت کنید. از این جهت در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما به نکات مهم قبل از ساخت و راه اندازی باشگاه مشتریان پرداختیم و راه اندازی آن را در چهار گام شرح دادیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *