همه چیز درباره انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان

همه چیز درباره انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان

داستان از این قرار است که هر زمانی که بتوانید دست روی بهترین نرم‌ افزار باشگاه مشتریان بگذارید، آن وقت برگ برنده‌‌ی بیشتری برای هدایت مشتری به سمت وفادارسازی در دست خواهید داشت. قطعاً وقتی شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار تصمیم به ساخت باشگاه مشتریان می‌گیرید، یکی از اولین مواردی که باید به آن فکر کنید، تهیه یک نرم‌افزار مناسب است تا بتوانید با کمک ویژگی‌ها و امکانات آن و اجرای یک سناریو درست به فروش بالا برسید. اما برای این منظور لازم است قبل از هر اقدامی تحقیق کنید و اطلاعات کافی داشته باشید. از این جهت در ادامه قصد داریم به چند و چون بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان بپردازیم‌.

چرا انتخاب یک نرم افزار باشگاه مشتریان حرفه‌ای مهم است؟

برای جواب این سوال ابتدا باید بگوییم که استفاده از باشگاه جزء روش‌ها و تکنیک‌های جذاب بازاریابی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. روشی که قبلاً شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکارها آن‌ را به‌عنوان ابزاری برای تکمیل بانک اطلاعاتی و رفتار شناسی مشتریان می‌دیدند.‌ اما در حال حاضر با این روش استفاده‌کنندگان می‌دانند که قادر هستند از طریق اعطای امتیاز و پاداش‌‌های جذاب، علاوه بر اعتبار بخشی و ایجاد اعتماد، به راحتی نرخ بازگشت مشتری را افزایش بدهند.

باشگاه مشتریان در واقع روی موضوع مشتری مداری می‌چرخد و شامل مجموعه‌ای از سخت افزارها، نرم‌ افزارها و امکاناتی است که با کمک حداقل نیروی انسانی می‌تواند مشتری فعلی را به مشتری وفادار تبدیل کند. یادتان باشد بیشترین تمرکز در این خدمات، حفظ و بازگشت مجدد مشتریان است؛ هر چند روی جذب مشتری جدید هم تاثیر بسیار مثبتی دارد. حالا با توجه به این موارد می‌توانیم در اهمیت انتخاب یک سیستم باشگاه مشتریان حرفه‌ای به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انتخاب یک نرم افزار غلط و به دنبال آن اجرای غلط به خودی خودی اعتبار شما را زیر سوال می‌برد. اگر پیاده‌سازی برنامه‌ی شما روی نرم افزار مناسبی انجام نشود و مثلاً در اهدای پاداش‌ها و امتیازها اختلالی به وجود بیاید، به مرور زمان باعث می‌شود مشتریان خود را از دست بدهید.
  • کسانی که قصد راه‌اندازی باشگاه مشتریان را دارند، باید در درجه‌ی اول به فکر ایجاد سناریوی مرتبط با کسب‌وکار خود و پیاده‌سازی آن در باشگاه باشند. یعنی تا حدودی باید مشخص کنند که با توجه به حوزه‌ی کاری خود و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند چه هدف‌هایی را مد نظر دارند، چطور و به چه نحوی می‌خواهند پاداش‌ها و امتیازها را تعریف کنند، برنامه‌های تبلیغاتی‌شان چیست و… . در واقع با در نظر گرفتن این موارد است که می‌توانند یک هویت مستقل برای باشگاه خود ایجاد کنند و همین ایجاد هویت مستقل و کارآمد، اهمیت انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان را افزایش می‌دهد. قطعاً نرم‌افزاری که ویژگی‌ها و جزئیات متناسبی دارد و نیز از پشتیبانی خوبی برخوردار است، پیاده‌سازی سناریو جامع و کامل را هم تضمین می‌کند.
  • یک باشگاه مشتریان حرفه‌ای در واقع بر اساس یک ایده‌ی برد-برد طراحی شده است. به‌طوری که مثلاً در پنل مدیریت فروشنده یا مشتری باشگاه خود بتوانید قابلیت‌هایی را اعمال کنید که از سیاست‌های متنوع در فروش، راه‌های پرداخت مختلف، تسهیم سود، استفاده از کارت وفاداری و… به راحتی بهره ببرید.

چرا انتخاب یک نرم افزار باشگاه مشتریان حرفه‌ای مهم است؟

در ادامه به ویژگی های مثبتی که بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان می‎‌بایست از آن‌ها برخوردار باشد می‌پردازیم.

ویژگی‌های بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان

برای انتخاب بهترین نرم‌ افزار باشگاه مشتریان باید یک سری اطلاعات از امکانات و ویژگی‌های آن داشته باشید؛ بنابراین بیایید در ادامه به این موارد بپردازیم:

۱. به صورت اتوماتیک کار کند

افزایش سرعت در انجام کارها با استفاده از نرم‌افزارها بسیار مهم است. این سرعت در سیستم باشگاه مشتریان با انجام خودکار بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها ایجاد می‌شود. در باشگاه مشتریان حرفه‌ای حتی یک سری کارهای دستی هم باید به شکلی پیش برود که زمان زیادی نگیرد. در این زمینه به موارد زیر باید توجه کرد:

  • ثبت‌نام و عضویت مشتری باید در سریع‌ترین زمان انجام شود و این امکان باشد که شما بتوانید طراحی سوالات را کم یا زیاد کنید.
  • تمام پیام‌های ارسالی از جمله ثبت تراکنش، تعلق گرفتن آفری خاص، ثبت‌نام، تبریک‌های مناسبتی تعیین شده، اعتبار هدیه صادر شده و… همگی باید به شکل اتوماتیک و به وسیله‌ی سیستم ارسال بشود‌.
  • تمام پاداش‌هایی که تعریف می‌کنید، نحوه‌ی امتیاز دهی، تخفیف‌ها و جایزه‌های رایگانی که پیاده می‌کنید، باید در هنگام اجرا به شکل خودکار برای مشتریان تشخیص داده شود و برای هر کدام از مشتریان به شکل دقیق مشخص شود.

۲. مجهز به هوش مصنوعی باشد

یک سیستم هوشمند مثل مغز متفکر عمل می‌کند و تمام پاداش‌ها، آفرها و کمپین‌های تبلیغاتی را به بهترین شکل ارائه می‌دهد. بر این اساس با تحلیل تعامل و رفتار مشتریان سیستم باید تشخیص بدهد بهترین پیشنهادها برای کدام مشتری مناسب است. از طرفی تصور کنید به شکل هم‌زمان چندین امتیاز و پاداش به مشتری تعلق بگیرد؛ باید سیستم بهترین پاداش را تشخیص دهد و پیش روی مشتری بگذارد.

هوش مصنوعی در نرم افزار باشگاه مشتریان

۳. گزارشات جامع و تحلیلی داشته باشد

این‌که بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید گزارش‌های کاملی در اختیار فروشنده بگذارد، منظور فقط لیست فروش‌ها و مشتریان نیست. در واقع گزارشی باشد که رفتار مشتری را در باشگاه مورد تحلیل قرار بدهد تا به این ترتیب بشود برای تخصیص پاداش‌ها و امتیازها با توجه به رفتار مشتری به صورت درستی عمل کرد.

۴. قابلیت نظرسنجی در سیستم و مبتنی بر بازخورد مشتریان را ارائه بدهد

واقعیت این است که اعتماد مشتریان ایرانی برای انجام نظرسنجی در حدی نیست که بتوان روی این موضوع چندان تمرکز کرد و نتایج خوبی به دست آورد؛ البته قابلیت داشتن نظرسنجی را هم نمی‌توان در باشگاه نادیده گرفت. به طور کلی باید بدانید در حال حاضر بهتر است نظر‌سنجی از طرف نیروی متخصص و به شکل تلفنی مستقیم انجام می‌شود؛ چراکه مشتری حس ارزش‌گذاری و اهمیت و احترام را از طرف فروشنده دریافت می‌کند.

در این میان بهتر است بدانید نظر‌سنجی باید بر اساس حوزه‌ی فعالیت و تجارت، میزان قیمت، کیفیت و نوع برخورد طراحی بشود. البته نظرسنجی در سیستم می‌تواند به صورت آماری و گرافیکی به اشتراک گذاشته شود. شاید با خواندن این مطلب بگویید وقت و نیروی انسانی مورد نیاز را ندارید، اما بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان می‌تواند علاوه بر این قابلیت، خدمات مد نظر را هم داشته باشد.

۵. برای اعمال تغییرات منعطف و قابل توسعه باشد

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، در ایجاد و پیاده‌سازی روش‌های بهترین نرم افزار باشگاه‌ مشتریان نیاز به سیستمی دارید که با توجه به کسب‌وکارتان بتوانید اهداف و سناریو خود را اجرا کنید. یعنی برنامه‌‌‌ی شما در ارتباط با نحوه امتیازدهی، پاداش‌ها، بازار هدف، تعریف مدل‌های مختلف آفرها، نظرسنجی و جشنواره‌ها و موارد دیگر باید به درستی اعمال شود‌.

اما مسئله‌ی اصلی این است که مسلماً به مرور زمان با توجه به زمان و شرایط و پیشرفت کسب‌وکارتان ممکن است بخواهید تغییراتی روی سیستم خود داشته باشید. یک نرم‌ افزار حرفه‌ای این انعطاف و توسعه پذیری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ البته فراموش نکنید که تغییرات اساسی و اضافه ممکن است باعث کنار رفتن بعضی از مشتریان بشود.

توسعه پذیری نرم افزار باشگاه مشتریان

6. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید به بهترین شکل اجرا شود

به طور خلاصه باید بگوییم که بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان با بهترین نحوه‌ی اجرا و نظم از سمت شما ارتباط مستقیم دارد. اگر در نحوه اجرا اشتباهی انجام دهید، یا نامنظمی ایجاد کنید، سیستم با توجه به هوشمند بودن، بی نظمی موجود را نمایان خواهد کرد که خب در ادامه می‌تواند شما را دچار چالش کند.

تصور کنید در  یک روز تعطیل در هر هفته هیچ فعالیتی روی سیستم اعمال نکنید. این انفعال بعد از مدتی از سمت سیستم شناسایی و در ادامه به شما پیشنهادهای آفر برای این روزها داده می‌شود. در واقع به دلیل این‌که سیستم این انفعال را نبود مشتری تشخیص می‌دهد و در تلاش برای جذب مشتری در این روز، شروع به ارائه پیشنهاد‌هایی می‌کند. اما در حقیقت واکنش سیستم به اشتباه و به علت انفعال و بی نظمی شما اتفاق می‌افتد.

7. هدفمند‌ترین آفرها را پیشنهاد کند

چه چیزی بهتر از این که خود سیستم پیشنهادهایی را در ارتباط با آفرها پیش روی شما قرار بدهد؟ توجه داشته باشید شما می‌خواهید اعتبار تجارت خود را بالا ببرید و با مشتری مداری و ارائه‌ی امتیازهای اقتصادی، به فروش بیشتر برسید. بنابراین رفتارشناسی و تحلیل تعامل و اطلاعات مشتری بسیار مهم است.

اما به راحتی هم انجام نمی‌شود. یک سیستم باشگاه مشتریان حرفه‌ای با قابلیت‌های خود می‌تواند این نوع تحلیل را بهتر از نیروی انسانی انجام دهد و به دنبال آن بهترین پیشنهادها را برای تعریف آفرها برای شخصی سازی هر مشتری و همچنین نتیجه‌ی تحلیل را  به نمایش بگذارد. در حقیقت به شما نشان می‌دهد که تعریف این آفرهای پیشنهادی چقدر در افزایش فروش شما تاثیرگذار است.

پیشنهاد هدفمند ترین آفر ها

چرا نرم افزار باشگاه مشتریان دشت؟

احتمالاً تا این‌جا متوجه شده‌اید که ویژگی‌ها و امکانات کارآمد در نرم افزار باشگاه مشتریان می‌تواند شما را به بهترین شکل به سمت تمرکز روی حفظ مشتری و وفادارسازی هدایت کند. در این میان سیستم وفاداری دشت که خدمات شرکت رایان‌پی است شامل مزایا و امکاناتی است که باعث می‌شود شما با خیال راحت به افزایش فروش محصولات و کالاهای خود بپردازید.

طراحی سیستم وفاداری دشت بر اساس مفاهیم اصلی در حوزه تجارت الکترونیک یعنی Customer Loyalty Programs، Gamification و Multi-Level Marketing انجام شده است که باعث جذب و بازگشت مشتریان و در نتیجه بالا رفتن تعداد و مبالغ خرید می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *