اهمیت باشگاه مشتریان در پیشرفت کسب‌کار شما

اهمیت باشگاه مشتریان در پیشرفت کسب‌کار شما

حفظ مشتری یک اصل مهم برای رسیدن به افزایش فروش و کسب درآمد است. با توجه به این اصل، وقتی شما می‌توانید با کمک باشگاه مشتریان روند حفظ مشتری خود را بالا ببرید و در ادامه او را به مشتری ماندگار و ثابت تبدیل کنید، چرا از این خدمات استفاده نکنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اهمیت باشگاه مشتریان در پیشرفت کسب‌و‌کار‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

فرقی ندارد که شما صاحب کسب‌وکار سنتی هستید یا مدرن امروزی در بستر اینترنت، اگر آینده‌نگر باشید و بخواهید از بازار رقابت جا نمانید باید به سمت ایجاد رضایت و تشویق مشتری برای خرید مجدد بروید. اما این کارها به راحتی امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که از بهترین روش‌های امروزی یعنی سیستم باشگاه مشتریان استفاده کنید و از خدمات و ویژگی‌های جذاب و کاربردی این نرم‌افزار بهره ببرید. در این راستا در ادامه این متن از سایت دشت قصد داریم به بررسی باشگاه مشتریان و اهمیت وجود آن در بازاریابی کسب‌وکارها بپردازیم.

باشگاه مشتریان Loyalty Club چیست؟

باشگاه مشتریان امکانی را ایجاد می‌کند تا خریدارن دوباره ترغیب به خرید بشوند. این امکان از طریق ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، امتیازدهی، تخفیف‌های ویژه، اهدای پاداش و مواردی از این دست مهیا می‌‌گردد. به احتمال زیاد این تجربه را داشته باشید که با خرید از شرکت یا فروشگاهی از طریق پیامک دعوت به حضور در باشگاه مشتریان فروشگاه می‌شوید که برای ثبت‌نام  امتیازهایی برای‌تان در نظر گرفته شده است؛ پس از ورود هم با پاداش‌ها و جوایز مختلفی روبه‌رو می‌شوید. در واقع خدمات این چنینی همیشه برای مشتریان جذاب است و حس کنجکاوی آن‌ها را تحریک می‌کند.

آمار می‌گوید معمولاً خریداران وقتی مجدد به سمت فروشگاه و شرکتی برمی‌گردند، ۶۰ درصد بیشتر از مشتریان جدید خرید می‌کنند. از طرفی صاحبان کسب‌وکارها هم برای جذب مشتری جدید باید هزینه و زمان بیشتری بگذارند که چیزی نزدیک به ۶ برابر نسبت به برگرداندن مشتری فعلی هزینه دارد. برای رسیدن به بهترین حالت که همان حفظ و ماندگارسازی مشتری است، در باشگاه مشتریان شما با ارائه‌ی یک سری پیشنهادهای هیجان‌انگیز مثل محصولات رایگان و تخفیف‌های شگفت‌انگیز می‌توانید به فروش بیشتر برسید و خیالتان از بابت داشتن مشتری راحت باشد.

در ادامه به نقش و اهمیت باشگاه مشتریان در کسب‌و‌کار‌ها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

باشگاه مشتریان چیست؟

چرا باید کسب‌وکارها باشگاه مشتریان داشته باشند؟

مشتری بالقوه هدف اصلی هر کسب‌وکاری است. بر این اساس باشگاه مشتریان فضایی را در اختیار مشتری می‌گذارد که وقتی جذب شرکت یا فروشگاه شما می‌شود، به خودی خود برای دریافت اطلاعات از محصولات و خدمات شما وقت بیشتری هم در این فضا می‌گذارد و در ادامه احتمال خرید بالا می‌رود. اگر بتوانید رضایت او را در خرید اول به دست آورید، در قدم بعدی تشویق به خرید و نرخ بازگشت مشتری افزایش می‌یابد و در نتیجه شما از فروش رفتن اجناس و کالاهای خود مطمئن هستید، اما به طور کلی اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب‌وکارها در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • نرخ بازگشت مشتریان بالا می‌رود و فروش اجناس و کالاها با وجود مشتری ماندگار تضمین می‌شود.
  • مشتری ثابت نوعی مبلغ برای جذب مشتری جدید محسوب می‌شود که می‌تواند دوستان و آشنایان و هم صنفان خود را تشویق کند تا از شرکت شما خرید کنند.
  • مشتری ماندگار معمولاً خرید بیشتری می‌کند.
  • باشگاه مشتریان می‌تواند در برندسازی و کسب اعتبار کسب‌وکار شما تاثیر مثبت بگذارد.

مزایای باشگاه مشتریان برای کسب‌وکارها

مهم‌ترین مزیت سیستم باشگاه مشتریان، ایجاد بستری برای مشتری‌مداری و ارتباط متقابل با فروشندگان با خریداران است؛ به‌طوری که بتوانید به فروش بالا و کسب درآمد بیشتر برسید. ولی در مجموع اهمیت باشگاه مشتریان و مزایای آن شامل موارد زیر است:

حفظ ارتباط با مشتری به شکل متقابل

مسلماً ارتباطی که باعث شود مشتری بتواند نظر و پیشنهاد خود را ارائه بدهد، حس عاطفی و احترام را در او به وجود خواهد آورد. در واقع نرم‌افزار باشگاه مشتریان فضا را برای ارتباط دو سویه و متقابل مهیا می‌کند و علاوه بر این مورد، فروشندگان می‌توانند از بازخورد، تعامل و مشارکت خریداران مطلع بشوند‌ و با برنامه‌‌ریزی بهتری پیش بروند.

کاهش هزینه‌ تبلیغات

سیستم باشگاه بر اساس طرح وفادارسازی مشتریان ایجاد شده است. طبق این طرح هم بستری برای ارائه‌ی امکاناتی مثل پیشنهاد آفرهای هدفمند و امتیاز‌دهی اقتصادی وجود دارد. با یک نگاه کلی به این امکان‌ها متوجه خواهید شد که تبلیغات و بازاریابی هدفمندی در باشگاه در جریان است. با این حساب بسیار کمتر نیاز به پرداخت هزینه‌های جداگانه برای تبلیغ دارید.

جلب رضایت مشتری

بدون رضایت مشتری هیچ وقت نمی‌توانید باعث برگشت و خرید مجدد بشوید. در این زمینه با ایجاد باشگاه به نوعی هم به اعتبار بخشی خود کمک می‌کنید و هم نوعی ارتباط صنفی و عاطفی بین شما و مشتریان ایجاد می‌شود. وقتی خدمات‌تان در این برنامه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و با ارائه‌ی پیامک‌‌های مناسبتی، نظرسنجی و… به مشتری نشان می‌‌دهید که قدردان هستید و حرفه‌ای پیش می‌روید، در نتیجه حس رضایت هم بالا می‌رود.

شناخت مشتری

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های باشگاه‌های مشتریان برای شرکت‌ها و سازمان‌ها و در کل کسب‌وکارها، شناخت و تحلیل رفتار مشتری است. در این برنامه شما می‌توانید یک سری اطلاعات کافی از مشتری خود در هنگام ثبت نام و در زمان تعامل از او کسب کنید که در واقع می‌توان گفت این سیستم به دلیل هوشمند بودن به راحتی رفتار مشتریان را مورد تحلیل قرار می‌دهد و در نتیجه در زمان لازم بهترین پیشنهادها و پاداش‌ها را برای مشتری به نمایش می‌گذارد. به‌خصوص با شناخت مشتریان فعال این امکان ایجاد می‌شود که تخفیف‌ها و هدایای مناسب‌تری برای این گروه از مشتریان داده شود.

شناخت مشتری با سیستم باشگاه مشتریان

برند سازی

یکی از مزیت‌های جذاب و وسوسه‌انگیز باشگاه‌های مشتریان، ایجاد تمایز و در واقع برندسازی (Branding) است. این‌که بتوانید وجه تمایز خود را نسبت به رقبا داشته باشید و در میان مشتریان شناخته شوید، از اهداف اصلی باشگاه به شمار می‌آید. در این راستا علاوه بر این‌که باید روی بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات خود کار کنید، با ارائه‌ی برنامه‌‌های تشویقی بکر در باشگاه، مطمئن باشید برند شما بیشتر هم دیده خواهد شد.

با اینکه اهمیت باشگاه مشتریان در بازاریابی کسب‌کار‌ها تا به اینجا برای ما عیان شده است، ولی این سیستم مثل سایر استراتژی‌ها و نرم‌افزار‌های بازاریابی دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

معایب باشگاه مشتریان

قطعاً در دنیای امروزی با تغییرات مداوم در سبک و سیاق بازاریابی، هیچ سیستم و برنامه‌ای بدون عیب و نقص نیست. در ارتباط با باشگاه‌های مشتریان هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سود در کوتاه مدت به دست نمی‌آید

سیستم باشگاه برای صاحبان کسب‌وکارهایی مناسب است که دوراندیش هستند، یعنی در ابتدا شما به عنوان دارنده‌ی باشگاه برای وفادارسازی مشتری باید با توجه به بودجه‌ی خود تخفیف‌ها و پاداش‌هایی را در نظر بگیرید و صبور باشید تا در ادامه و درازمدت نتیجه را ببینید.

نیاز به استراتژی دقیق در ارائه‌ تخفیف‌ها

فراموش نکنید که اگر تخفیف‌ها با میزان فروش هماهنگ باشد، با ایجاد تعادل به راحتی می توانید از ضرر و زیان جلوگیری کنید. در واقع می‌خواهیم بگوییم که کدهای تخفیف یا بن‌های خرید باید به شکل اصولی و استاندارد پیاده‌سازی شود. در این زمینه می‌توانید از مشاوران وفادارسازی مشتریان کمک بگیرید یا به تجربه‌ی رقبا نگاهی بیاندازید. در حقیقت نباید بی‌گدار به آب بزنید؛ چراکه اگر بدون برنامه امتیازدهی و تخفیف داشته باشید، هر چند مشتری جذب می‌شود و حتی خرید مجدد هم انجام می‌دهد، اما از نظر مالی برای شما نتیجه چندان مطلوب نخواهد بود.

اهمیت انتخاب یک باشگاه مشتریان حرفه‌ای برای کسب‌وکار

در بازار امروزی سیستم باشگاه بسیاری عرضه می‌شود و کسب‌و‌کار‌های فراوانی از اهمیت باشگاه مشتریان مطلع هستند. به طوری که هر کدام از این سیستم‌ها به دنبال ایجاد خلاقیت و امکانات افزون‌تر هستند تا کسب‌و‌کار‌های بیشتری را به خود جذب کنند. این‌که شما بتوانید با توجه به نوع کسب‌وکارتان بهترین باشگاه مشتریان را انتخاب کنید، بسیار مهم است. می‌پرسید دقیقاً چرا؟ برای‌ این‌که این سیستم با اعتبار کسب‌وکار و محصولات و خدمات شما در ارتباط است.

حواستان باشد که اجرای صحیح و راه‌اندازی سیستم باشگاه مشتریان، یک بخش ماجرا است و بخش دیگر، انتخاب درست سیستم است که اگر نرم‌افزار حرفه‌ای نداشته باشید نمی‌توانید طرح‌های خوبی هم برای وفادارسازی داشته باشید؛ بنابراین قبل از هر اقدامی تحقیق لازم را انجام بدهید و ویژگی‌های زیر را هم در تهیه باشگاه مشتریان در نظر بگیرید:

  • یک سیستم هوشمند و خودکار باشد.
  • باید مبتنی بر بازخورد و ارتباط دو سویه مشتریان باشد.
  • انعطاف پذیر باشد و توسعه‌ لازم را در هنگام تغییرات ایجاد کند.
  •  گزارشات تحلیلی و جامعی به نمایش بگذارد.

اهمیت انتخاب یک باشگاه مشتریان حرفه‌ای

کلام نهایی

باید بگوییم ما در این مطلب به طور کامل به موضوع اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب‌و‌کار‌ها پرداختیم و مطالب جامعی را در رابطه با آن بیان کردیم. اما در نهایت یادتان باشد سیستم باشگاه زمانی کارآمد خواهد بود که خود شما هم به درستی اطلاعات دقیق و منظمی را از مشتری‌، خریدهای او و محصولات و خدمات خود وارد کرده باشید‌. امیدواریم که کاربران گرامی با مطالعه این مقاله به اهمیت باشگاه مشتریان و نقش آن در بازاریابی کسب‌و‌کار‌ها پی برده باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *