نحوه امتیازدهی در باشگاه مشتریان، ۵ روش برای امتیازدهی در باشگاه مشتریان

نحوه امتیازدهی در باشگاه مشتریان، 5 روش برای امتیازدهی در باشگاه مشتریان

احتمالاً می‌دانید که از تکنیک‌های اصلی وفادارسازی مشتری در سیستم باشگاه مشتریان، دادن امتیاز و اهدای پاداش به افراد است. از این جهت نحوه امتیازدهی در باشگاه مشتریان در روند بالا بردن نرخ بازگشت مشتری بسیار تاثیرگذار است. شما به عنوان صاحب کسب‌وکار با راه‌اندازی باشگاه این امکان را دارید که خریداران فعلی خود را به مشتری ثابت تبدیل کنید.

مسلماً در بازار رقابت امروزی، داشتن مشتری وفادار و ثابت سودآورتر است، چرا‌که در درازمدت با یک برنامه‌‌ریزی درست و دقیق، دغدغه‌‌ و نگرانی‌ها را در فروش رفتن محصولات و خدمات‌تان کنار می‌زند، از طرفی وفادار کردن مشتری فعلی نسبت به جذب مشتری جدید، زمان و هزینه‌ی کمتری دارد. برای ترغیب خریداران نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارید و باید روش‌های و باید نحوه‌ امتیازدهی در باشگاه مشتریان را بررسی کنید. از این جهت در ادامه از سایت دشت قصد داریم به این موارد بپردازیم.

اهمیت ایجاد باشگاه مشتریان بر اساس امتیازدهی

موضوع این است که شما می‌توانید از یکی از انواع مدل‌های راه‌اندازی باشگاه مشتریان استفاده کنید یا از ترکیب دو یا چند روش بهره ببرید. مدل‌هایی که شامل موارد زیر هستند:

  • بر اساس سطح و میزان وفاداری
  • طبق هزینه‌های پرداختی
  • براساس ارزش
  • بر اساس بازی و سرگرمی
  • مشارکت با کسب‌وکارهای دیگر

اهمیت ایجاد باشگاه مشتریان بر اساس امتیازدهی

اما مهم‌ترین مدلی که در باشگاه مشتریان مثل نیروی محرکه مشتری را سر ذوق می‌آورد و باعث بازگشت می‌شود  استفاده از مدل امتیازدهی در باشگاه مشتریان است. به این صورت که شما یک سری امتیازدهی اقتصادی را به شکل‌های مختلف در برنامه ارائه می‌کنید تا مشتریان بیشتری را جذب نمایید و در نهایت به درآمد خود بیافزایید؛ البته لازم به ذکر است که سیستم‌هایی مثل سیستم وفاداری دشت که از بهترین ویژگی‌ها برخوردار هستند. با توجه به تحلیل مشتریان می‌توانند پیشنهادها و آفرهای هدفمندی را پیش روی شما به عنوان صاحب کسب‌وکار قرار دهند.

در این نوع باشگاه هر زمانی که مشتری محصول یا خدماتی را بخرد، قطعاً امتیاز بیشتری هم دریافت خواهد کرد. در واقع امتیازها می‌تواند مشتریان را به سمت پاداش‌های هیجان‌انگیز و جذاب سوق بدهد، یعنی در ازای این امتیازها، به طور مثال باید کمپین‌های تخفیف یا محصولات رایگان را برای مشتری در نظر بگیرید؛ البته در این جا اهدای هدایا و پاداش‌های خلاقانه به تصمیم و هوشمندی شما بستگی دارد. مثلاً: ارایه‌ی بلیط سینما، بلیط استخر، بن‌های تخفیف از فروشگاه و…

انواع راه‌های امتیازدهی در باشگاه مشتریان

هیچ امری در بازاریابی به شکل تصادفی و بدون برنامه اتفاق نمی‌افتد، یعنی بازگشت مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار شانسی نیست و ملزم به ایجاد بستری است که حس کنجکاوی و ارزش‌گذاری را ایجاد کند و در ادامه با وجود آفرها، تخفیف‌ها، بن‌های خرید و انواع امتیازهای اقتصادی دیگر، باعث جذب دوباره مشتری بشود.

شما در روش امتیازدهی در باشگاه مشتریان در واقع خرج می‌کنید تا مشتری را ترغیب به بازگشت کنید و در نهایت سود بیشتری هم داشته باشید. یعنی در این روش امتیازها را با در نظر گرفتن بودجه و نوع کسب‌وکارتان می‌چینید و در اختیار مشتری قرار می‌دهید. نکته‌ی مهم این است که امتیاز‌ها و تخفیف‌ها نباید طوری باشد که باعث ضرر بشود. همه چیز را طوری برنامه‌ریزی کنید که اصطلاحاً نه سیخ بسوزد و نه کباب. با این توضیح در ادامه بیایید تا به انواع روش‌های امتیازدهی در باشگاه مشتریان بپردازیم.

انواع راه‌های امتیازدهی در باشگاه مشتریان

۱. امتیازدهی در باشگاه مشتریان در ازای ثبت نام مشتری

اولین روش امتیازدهی در باشگاه مشتریان را می‌توانید به ورود افراد و کاربران اختصاص بدهید. در واقع هر زمان که افراد در باشگاه شما ثبت نام نمایند امتیازی برای آن‌ها باید در نظر بگیرید و بلافاصله آن را به نام کاربری او منتقل کنید. در کل این مورد در نگاه اول می‌تواند حس کنجکاوی را ایجاد کند و علاوه بر این‌که مشتری فعلی را به سمت فروشگاه شما می‌کشد، همچنین در بالا رفتن جذب مشتری جدید هم موثر است. به طور مثال  باشگاه مشتریان بانک‌‌های مختلف در هنگام ثبت‌نام به مشتری امتیاز‌هایی می‌دهند و به طور کلی با افزایش امتیازها، با قرعه‌کشی جوایز هیجان‌انگیزی را اهدا می‌کنند.

۲. امتیازدهی در برابر مبلغ فاکتور خرید محصولات یا خدمات

قطعاً هدف اصلی شما فروش محصولات و خدمات‌تان است؛ بنابراین تمرکز اصلی شما در دادن امتیاز هم باید روی فروش و مبلغ فاکتور باشد. یعنی با هر خرید امتیاز لازم را به مشتری می‌دهید؛ البته امکان دارد شما محصولات مختلف با قیمت‌های مختلفی داشته باشید. در این حالت بررسی‌های لازم را روی سود خود در نظر بگیرید و بعد به این فکر کنید که هر چه خرید بالاتر و گران‌تر، باید امتیازها هم بیشتر باشد.

لازم است میزان امتیازدهی در باشگاه مشتریان متناسب با قیمت کالاها و هزینه‌ی پرداختی مشتری تنظیم بشود. اگر برای خرید کم امتیاز بالا در نظر بگیرید، در دراز مدت باعث ضرر می‌شود و اگر برای کالای گران امتیاز پایین باشد، در دراز مدت باعث دلسردی و عدم محبوبیت باشگاه مشتریان می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در روش امتیازدهی، به نحوه خرید محصولات توسط مشتریان برمی‌گردد. به این‌که اگر خرید آنلاین است، شما در زمان فروش یک هزینه‌ی ارسال هم دارید که بر عهده‌ی مشتری است. می‌توانید روی کم کردن این هزینه هم دست بگذارید، اما یادتان باشد مشتری به قیمت محصول توجه بیشتری دارد و کم کردن هزینه‌ی ارسال سود آن‌چنانی برای شما نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است برنامه‌ی اصلی را در امتیازدهی در ازای فروش محصولات و خدمات خود بگذارید.

۳. امتیاز در ازای دعوت افراد

در رابطه با این موضوع باید بگوییم که درست است که در راه‌اندازی نرم‌افزار باشگاه، هدف اصلی بر اساس طرح وفادارسازی مشتری است. اما نباید از جذب مشتری جدید هم غافل شد. هر چند خود مشتریان وفادار به نوعی می‌توانند به دوستان و آشنایان و همکارهای خود، کسب‌وکار شما را معرفی کنند.

اما با امتیازدهی به ازای دعوت از یک یا چند دوست می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی هم اعضای باشگاه را تشویق به دریافت امتیاز بیشتر کنید و هم مشتریان جدید را به باشگاه خود بیاورید. در این روش معمولاً اعضا با استفاده از یک کد معرفی که باشگاه در اختیارشان قرار می‌دهد، افراد دیگر را به سمت باشگاه هدایت می‌کنند. به طور مثال با اولین خرید هر فردی که مشتری دعوت می‌کند، ۴۰۰۰ امتیاز به معرف بدهید‌‌ یا حتی پنج درصد از امتیاز اولین خرید شخص دعوت شده را هم به معرف اختصاص دهید.

امتیازدهی در ازای دعوت از افراد

۴. امتیازدهی در ازای درج نظر و تعامل

یکی از مزیت‌های باشگاه مشتریان، امکان ارتباط دو سویه است. از این مزیت می‌‌شود به عنوان یک روش در امتیازدهی و دادن پاداش استفاده کرد. در این حالت می‌توانید بستری را مهیا کنید که  افراد به راحتی بتوانند در مورد نظر خود را درباره محصولات، کیفیت آن‌ها و نوع پاسخگویی و… درج کنند و امتیاز بگیرند. از طرفی در این حالت شما از بازخوردها امکان آنالیز و تحلیل در مورد خدمات و محصولات را خواهید داشت.

۵. امتیازدهی به ازای تکمیل نظرسنجی در پایان سفارش

یکی دیگر از روش‌های امتیازدهی در باشگاه مشتریان برمی‌گردد به درخواست نظرسنجی که شما بعد از پایان خرید و ثبت سفارش در اختیار خریدار می‌گذارید. می‌توانید این فرم را با توجه به محصول و خدمات خود ایجاد کنید. اما دقت کنید که سوالات نظرسنجی می‌بایست هدفمند انتخاب بشود و نباید طولانی و خسته کننده باشد.

کلام آخر

نحوه امتیازدهی در باشگاه مشتریان در ترغیب و بازگشت مشتری بسیار مهم است؛ چرا‌که اختصاص امتیاز یک نیروی محرکه‌ی اصلی در باشگاه به شمار می‌آید و باعث می‌شود مشتری کنجکاو شود و سر ذوق بیاید. در امتیازدهی در باشگاه مشتریان و اهدای پاداش لازم است برنامه و سناریوی درستی را با توجه به بودجه و نوع محصولات و خدمات خود بچینید تا به سود دلخواه برسید‌. در این راستا ما در این مطلب سعی کردیم به بیان پنج روش مهم در امتیازدهی در باشگاه مشتریان بپردازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *